citate,proverbe …kafka redivivus

Astazi postul de radio BBC pentru Ro. spune adio ascultatorilor;si "eu.l" se pare ca a mai emis,iar astazi zice si el adio;desigur ca imi va lipsi bbc-ul,pentru ca "Eu.L". mi se pare ca a incetat mai demult,inca in urma cu mai bine de un an nu l-am mai prins pe aparatul de radio:se pare ca era prigonit de corifeii ceausisti,alde A.Paunescu,etc.;astfel ca m-am resemnat cu imposibilitatea de a-l mai asculta:un post de radio care calca multi pe bataturile din pantofii cu care ii incaltase "Balaurul"lor iubit…Pe timpul lui Noel Bernard parintii mei li ascultau cu placere,impreuna cu noi:imi placea cum vorbea,graseia si era sagalnic:un adevarat evreu;mai apoi ,insa nu prea ne mai adunam in jurul radioului,special pentru N.B.,fiindca venisera altii,care nu aveau aceeasi charisma;ascultam emisiunile muzicale,foarte "refreshing",muzica usoara si jazz;tata era informat zilnic de tanti Polly ,care asculta toata ziua posturile de radio straine,in franceza si in engleza,limbi pe care le cunostea perfect,iar pe seara ii telefona tatei si vorbeau amandoi timp indelungat,in franceza,exclusiv,asa incat tata nu mai trebuia sa asculte nimic,afla tot ce trebuia de la Polly.Si nenea Leonid mi-a spus candva ca inainte sa adoarma,asculata toate ,dar toate posturile de radio straine emitand pentru Ro.Din pacate in Israel am avut ocazia sa-mi schimb buna parere despre "Eu.L.",datorita lui Sorin Cunea care s-a folosit de ocazia de a pleda pentru Israel,numindu-ma ,in felul sau,"dusmana",facandu-le pe plac antisemitilor romani,inspre care m-a azvarlit drept prada;a trebuit sa ma gandesc cinei-a atras atentia asupra mea,dintre cei de la REVISTA "LUMEA",ori dintre cei de la TRIBUNA ROMANIEI,a trebuit sa procedez ca atunci cand tata mi-a redat vorbele amenintatoare ale lui Gilorteanu("-Spune-i fiicei tale,adica mie,sa nu mai fie COMBATIVA !"),conferentiar de chirurgie la Pediatrie,secretar de partid,numit cu coordonarea U.T.C. iar ,in Israel ,intors de la intrevederea obligatorie..(sic!) cu "Margaliyt",de la Ministerul de Interne din Ierusalim, intrevedere foarte stresanta pentru tata , functionarul israelian il chema la biroul sau imediat ce tata se intorcea din Romania,unde isi petrecea vacanta,impreuna cu Fanny,pe la manastirea Varatec(fief al" Securitatea" ,din cate am inteles mai tarziu),acuzandu-l ca ar fi  SPION ROMAN…,fapt care il scotea din minti pe tata,dar relatandu-mi ,cu o mare incarcatura psihologica,recte citandu-l pe domnul Margaliyt(care vorbea romaneste!) nu doar in cuvinte dar si,pasamite in virulenta exprimarii, vorbele acestuia:-"Fiicele dumitale N-AU VOIE  sa se ocupe cu politica,aici,in Israel,altminteri vor suferi CONSECINTELE…!"     Oare nu eram cetateana israeliana get-beget?!?Totusi,mi se parea ca nu d.Margaliyt mi se adresa atat de inversunat,ci de-a binelea tata,care cu mult inainte de contactul sau cu Asociatia Romania,de unde primea Fanny o bursa de studii si unde mergeau multe "cacadouri",vorba sora-mi,grevand buzunarul familiei,afland ca ma interesa partidul condus atunci de Shmuel Miykunis,m-a avertizat cu brutalitate ca NU-MI  PERMITE sa ma inscriu  "la comunisti",deoarece asta ar fi un gest de dusmanie fata de el,i-as periclita "CARIERA"…tata se mandrea ca ar fi "comunist din nascare",asta cu referire la faptul ca din nastere era stangaci,ceea ce-l deosebea de fratele mai mare si de surorile lor,toti dreptaci,asa cum el era aidoma mamei lor,Fanny Orenstein-Lehrer,bunica mea,foarte blond,inspre roscat,avea ochi intens albastri,ceilalti frate si surori fiind aidoma bunicului meu "papa"Ghedalyiahu (Georges,fr.)Lehrer,de complex tegumentar-fanere inchis la culoare,adica tenul smead,ochii migdalati negri,parul negru-roscat cret sau ondulat,tata avea o frumoasa chica blonda-roscata,fara urma de bucle;bunicul graseia foarte frumos,ceea ce mostenise unchiul("nenea",cum ii ziceam noi,la indemnul tatei)Milton,care insa graseia mult mai puternic,ruland teribil erurile,ceea ce mi se parea chiar foarte normal la un om atat de corpolent ca el;insa n-as fi vrut sa-l schimb pe tata,care nici vorba sa graseieze,ba reprosa speakerilor de la Kol Israel in limba franceza faptul ca ar fi niste"’fandositi":intr-adevar,la Montpellier,in vestitul Languedoc-Roussillon,nu se graseiaza,iar tata devenise provensal,cum ar veni,de cand studiase la Facultatea de Medicina din Montpellier,orasul libertatii,al bunatatii oamenilor,al tineretii studioase si perseverente cu care se identifica interior tata…Ma gandeam ca tata invoca ceva despre care nu ne pomenise nicicand ,anuma "cariera",si asta acolo,in Israel,unde voise sa ajunga inca din momentul cand ,in 1953,fusese exclus din partid si scos din functia de director al spitalului Elias,care era numai al cadrelor de conducere si pentru ilegalisti,din randul carora facea parte si el: isi schimbase numele de familie "Lehrer" in DAN-Lehrer,utilizand numele sau conspirativ,pe care si-l luase in ilegalitate in anii razboiului, dupa numele unui medic evreu mensevic din Rusia,candva implicat intr-un proces de excludere,ca mensevic,,procesul se numea "Dan si Libermann",fusesera doi.Tot de la tata am aflat despre Danilel si Siniawsky,alt caz rasunator din Rusia,cam pe vremea procesului medicilor evrei din U.R.S.S.,un proces care il preocupa ,fiindca se afla cam in aceeasi situatie si el,dupa excluderea sa;dicolo de toate aflandu-se,desigur ,nenorocirea cu KIYWA ORENSTEIN,unchiul lui matern. Dintotdeauna stiam ca tata voia sa plece din Romania, in Israel,definit de tata:tara noastra,caminul national evreiesc in care,in sfarsit sa nu-mi mai plec genunchii ,sa nu mai simt pamantul cutremurandu-mi-se sub picioare,etcetcetc,iar voi,fiicele mele sa nu treceti vreodata prin ce am trecut eu!!!Nici un cuvant despre …CARIERA… ce devenea acum invocata brusc,amenintator,cariera lui profesionala ce putea fi naruita de intrarea mea in partidul comunist israelian,ca era al lui Miykunis ori al lui Meyir Vilner,ei,bine vajnicul "comunist din nascare",cel care-i trantise cu toata forta usa in nas lui Margalyit,dupa ce-i aruncase un :-"sunteti un INCOMPTENT in materie ,de vreme ce ma credeti pe mine "spion roman",si nu mai raspund chemarilor dumneavoastra,dle Margalyit!",imi interzicea sa fiu libera sa aleg un drum politic in tara mea,Israel,ca alta cetatenie nu mai aveam,nici nu-mi doream,pretextand ca din senin,la cei saizeci si cinci de ani ai sai ,CARIERA  sa profesionala,evident,avertismentul venea acum si de la functionarul Ministerului de Interne, nemuritorul  domn Margaliyt,la fel de sinistru ca acuzatorii Domnului K.din panoplia KAFKIANA a literaturii de sorginte evreiasca-europeana…tata insa i-o luase inainte "domnului M.",instaurand teroarea proprie,lucru la care se pricepea grozav si in care domeniu Fanny i-a calcat pe urme fara gres.!…

Leave a Reply

