proverbele tatei hodoronca-tronca

Am motive sa-mi amintesc cum umbla tata intentionat de ponosit,cu mereu aceeasi servieta ,din ce in ce mai jerpelita,unde dimineata indesa cateva borcanele de dulceata umplute cu gris cu lapte si cu casha pentru a-si trata ulcerul deschis inca din studentie,la revenirea in Romania,la Bucuresti,unde statea in gazda,dar nu la unchiul sau Kyiwa Orenstein,pe care ulcer (gastro)duodenal  cu nisa ,tata ,foarte temator de interventii chirurgicale,a reusit sa si-l vindece singur,pastrand toata viata un regim alimentar strict,nici la masa de Anul Nou nu termina paharul de sampanie,in rest nici vorba de vinaturi,o ruga pe matusa” tanti”,cum ne invatase el sa-i zicem oricarei matusi,sora lui cea rasfatata,Polly,sa nu fumeze decat la fereastra,caci tata voia sa ne fereasca si pe noi de fumul acela ,Polly fumand destul de mult,ceea ce i-a adus si un cancer operabil al vezicei urinare,iar mai tarziu si cordul pulmonar final…La fel ,se indura tata foarte rar sa-si cumpere o noua pereche de papuci de casa,lasand pe cei vechi sa ajunga in cel mai deplorabil si jerpelit aspect,facandu-ne HATARUL sa si-i inoiasca,prilej de mare fericire copilareasca pentru noi toti,mama si copii,printre care se integra,ca sa zic asa,cu brio!Insa candva ,l-am intrebat pe tata de ce nu-si cumpara mai din timp  si o servieta noua,pe care e adevarat urma s-o tarseasca prin nesuferitele tramvaie pana la policlinica din Calea “13 Noiembrie”,unde n-am fost niciodata,unde era o Minodora,asistenta de la chirurgie,pe care tata o pomenea de rau,un doctor Naghiy,directorul,un tip care se bucura de epitetele nu tocmai dragastoase ale tatei,pe scurt ,sigur ca era bine ca tata era sa zicem “grijuliu” cu lucrurile lui,nedorind sa le strice,de vreme ce erau bune,trainice si nou-noute,insa ma cuprindea mila cand il vedeam cum prefera sa umble,tocmai pentru a ne sensibiliza la ideea NECESITATII plecarii in Israel;da,dar pana atunci,ca mai aveam de terminat liceu sau facultate.,noi,copii lui,”fetele mele”,cum ne numea tata sagalnic,ei,pana atunci de ce oare nu-si inoia  mai des lucrurile astea,il intrebam,doar nu costau mult iar bani tata avea,stiam eu!Raspunsul pe care mi l-a dat mi-a ramas intiparit bine,fiindca era ceva de-o rara grozavie,daca ma pot exprima astfel:-“Nu-mi cumpar deoarece strang bani albi pentru zile negre!”Bine,dar ce mai e si asta?!Ce-s alea zile negre la tine,tata?! Raspunsul ,complet specific tatei ,in incongruenta si in inadecvarea sa,in ciudatenia sa paranoiaca,a fost urmatorul,raspuns explicativ,vezi Doamne:-“Zilele negre sunt acelea in care,in viitor,se intelege,voi doua,adica tu si cu Fanica,fiicele mele ma veti arunca in strada ,ma veti lasa pe drumuri !”Cine,am raspuns ,in culmea dezgustului,a perplexitatii,cine eu si Fanica,copiii tai te vom azvarli in strada?!?mai intai ca Fanica este mica,de unde vezi tu ca te-ar arunca din casa,iar eu,oare asa m-ai educat tu cumva,sa te alung atunci cand oi fi mare in strada?-dar mama,mama de ce nu-mi spune asemenea aiureli ca tine,mai,tata,ce fel de comunist esti tu,cum de-ti permiti sa-mi zici chestii de-o asemenea marsavie?!?Tata ramanea cu o figura incruntata,sumbra,probabil gandindu-se ca se cam daduse de gol cu “moralitatea”sa de comunist “ilegalist”,darz si neinduplecat,cum vroia sa apara,si mai ramanea doar sa-mi fi amintit ca tata vorbea despre sine,cum obisnuia deseori,proiectand asupra noastra propriile-i naravuri ,chiar tipic MIC-BURGHEZE,chiar inspaimantator de mic-burgheze,naravuri inexistente la mama,naravuri cu care se autocaracteriza “autocritic” tata,cand il apuca o viziune ceva mai rationala,vrand sa ne recastige de partea lui.Fata de bunicul meu,”bietul papa Georges,cum vorbea mama despre el,tata si ceilalti ai lui se purtasera respingator,il alungasera din casa,il tineau tot intr-o cearta,mai mare greata,se pare ca bunicul fusese mare jucator de poker si pierduse bani din dota bunicii,o persoana importanta,impozanta,de cea mai mare valoare morala in ochii plozilor ei,Milton si-a adaugat ,in locul numelui (patronim)”Gh.”,numele ei,”Fanny”.!.
Leave a Reply

